Variatorens Virkemåde


Variatoren er at betragte som en trinløs automatisk gearkasse. Et simpelt vægt-system sørger for at holde omdrejningstallet nogenlunde konstant, medens forholdet imellem motoromdrejninger og omdrejninger på baghjulet, varieres i forhold til belastningen.


Den samlede kraftoverførsel, fra krumtap til Baghjul

Når krumtappen roterer slynges vægtene ud, hvorved de to halvdele af variatoren presses sammen. Herved tvinges remmen ud på en større omkreds, samtidig med at omkredsen formindskes på den bageste remskive.
Forholdsvis små ændringer i omdrejningstallet vil nu afstedkomme at vægtene slynges mere eller mindre ud, og den samlede gearing vil ændres i takt hermed.

Hele systemet, vægte, fjeder i pulley og motoromdrejninger, skal være nøje afstemt til hinanden.
Man kan ændre vægtene til nogle lettere, hvorved man får en lavere gearing, ved de samme motoromdrejninger; men variatoren kan måske ikke "gå i bund", og resultatet er hurtigere acceleration med en lavere tophastighed. Der skal nu flere omdrejninger til at opnå samme tophastighed som før. Det har derfor sjældent nogen mening, at ændre vægtene på en "standard" motor. På en Peugeot Speedfight ar vægtene standard på 9 gram.

 


Tomgang

 


Koblingen tager fat

 


Acelleration eller dellast

 


Tophastighed